Potulky po očarujúcom Štajersku, zelenom srdci Rakúska

Štajersko. Kraj prekvitajúcej, nespútanej prírody a malebných rakúskych dediniek. Ak hľadáte jedno miesto, kde si na svoje prídete ako gurmáni, milovníci prírody, ľudia čo prišli relaxovať, alebo turisti, ste na správnej adrese.

Čarovný Tauplitz
Čarovný Tauplitz (zdroj: Ivan Derka)

A tak to tu máme zas a znova. Ivan versus počasie. Môj prvotný pocit spokojnosti so sebou samým ako som všetko perfektne nabalil do jedného ruksaku zanikol pod ťarchou faktov. Nemal som žiadnu pevnú obuv (iba sandále na nohách) ani pršiplášť a ani plavky. Všetko zostalo zabudnuté doma v chodbe. Podotýkam, že sme sa rútili do oblasti, kde bola predpoveď počasia zamračené, dažde a zima a mali sme v pláne ísť sa kúpať do tamojších kúpeľov, ak by sa predpoveď naplnila. V Bratislave sme sa stretli s Vilom, s ktorým sme pokračovali na aute až do obce Tauplitz. Vilo mal nápad kúpiť bochník chleba, rozrezať ho na polovicu, vydlabať a využiť ako moju dočasnú trackovú obuv. Týmto sa debaty o mojich topánkach na čas uzavreli.

Lúky a hory - Štajersko
Lúky a hory - Štajersko (zdroj: Ivan Derka)

Tauplitz, malebná dedinka vzdialená 37 km od nášho hlavného cieľa, mesta Hallstatt, sa stala na tri dni našim domovom. Po ceste nás zastihla prvá poriadna smršť dažďa a zatiahnutá obloha vzbudzovala otáznik, čo tu vlastne budeme robiť. Na ubytovanie sme tiež prichádzali s rôznymi pocitmi. Telefonický „rozhovor“ s chlapíkom, ktorý nás mal ubytovať, začal mojim dvojminútovým monológom v angličtine. Pýtal som sa či je možné prísť aj v inom čase ako je uvedené na bookingu, či o nás vôbec vie, a podobne. Na druhej strane nastalo hrobové ticho a následne prišlo jediné slovo, ktoré vo mne vyvolalo obavy. Bolo to prozaické: „Yes?“ Tento komunikačný šum sa ako zlá nočná mora zopakoval asi trikrát, potom z chlapíka s námahou a vypätím všetkých síl vyšlo, aby som mu napísal e-mail.

Avšak náš hostiteľ nás nakoniec očakával a to, že vedel po anglicky asi tak ako my po nemecky nemenilo nič na situácii, že sme s ubytovaním aj jeho prístupom boli nadmieru spokojní. Zatiaľ však nič nenapovedalo tomu, že by sa nemala naplniť temná veštba o počasí. S príchodom druhej skupiny sa večer prihrnula aj poriadna búrka. Boli sme vybavený na variantu presedieť výlet na ubytku – rum, víno, spoločenské hry. Ale prozreteľnosť zasiahla… Ďalší deň na obed sa počasie ustálilo a my sme mohli vyraziť.

(zdroj: Ivan Derka)

Hallstatt je mestečko s 800 obyvateľmi, nachádza sa na pobreží veľkého jazera Hallstätter See a je obklopené horami. V deň nášho príchodu sa tu konali cyklistické preteky cez obec a prišlo sem s nami asi päť autobusov čínskych turistov, takže všade boli foťáky a tváre na nerozoznanie. Mestečko samotné aj jeho okolie je avšak vskutku úchvatné. Úzke ulice sú lemované krásnymi domami začarovanými v čase s balkónmi a záhradami, ktoré sú plné kvetov.

(zdroj: Ivan Derka)

Mnoho stavieb má drevenú fasádu. Pozornému oku neujdú ani detaily ako dobové pouličné lampy, záhradné stoličky s vlastnou „flórou“ či rôzne špecifické označenia a nápisy vyjadrujúce zmysel pre humor a nápaditosť miestnych obyvateľov. Nechýbajú obchody zo suvenírmi, prírodnou drogériou, či reštaurácie a stánky s občerstvením. Z južnej strany sme mali krásny výhľad na Hallstatt, jazero a hory nad mestom. Mestečko sme prešli smerom na sever, ako sa tiahne popri jazeru, tu sme si urobili niekoľko fotografii najznámejšej „scenérie“ s výhľadom na kostolnú vežu a kopce pohoria Dachstein. Veľká časť domov je postavená do svahu, nad ktorým sa týči pôsobivý vodopád. Z tohto miesta je možné získať niekoľko krásnych záberov, oplatí sa sem ísť.

Hallstatt
Hallstatt (zdroj: Ivan Derka)
(zdroj: Ivan Derka)

V centre sme si išli sadnúť na malé občerstvenie. A čo môžem odporučiť? Pol litrový polotmavý čapák Gräzer. Toto pivko vychádza v podniku na 3,70 Eur, avšak stojí to za to. Každý pivkár si ho zamiluje a kto ešte náhodou pivo nepije, po tomto začne.

Z Hallstattu sme išli do kúpeľného mestečka Bad Mitterndorf. Ja som dostal záložné plavky od Igora, počkali sme ako správna Slovač na čas 18:45, kedy sa začínalo zľavnené kúpenie a hor sa do vody. Večerné kúpanie bez sauny vychádza v čase od 18:45 do 22:00 na 10 eur/osoba, takže vodné živočíchy si tu prídu na svoje za pomerne dobrú cenu. Je to možnosť čvachtať sa buď v bazéne v budove alebo ísť do dvoch bazénov priamo pod holým nebom. Sme na rakúskom vidieku, veľa ľudí tu chová kravičky a preto pár krát jednoducho zatiahne „vôňa maštale“. Na druhej strane kúpenie sa pod holým nebom s výhľadom na tie majestátne kopce stojí za to.

Posledný deň nášho výletu som sa ráno vydal ešte preskúmať krásy prírody v okolí Tauplitzu. Je to tu úchvatné, rakúsky vidiek a príroda je ako uchovaná v čase a pod ochrannou rukou majestatnych kopcov. „Krajinkáry“ si tu prídu na svoje. Potom sme sa vydali k veľkému jazeru Grundlsee. Opäť sa nám naskytla panoráma vyrážajúca dych. Dopriali sme si obed v reštaurácii na pobreží, sledujúc člny, ako križujú zátoku. Popoludní nás čakala cesta domov.

Grundlsee
Grundlsee (zdroj: Ivan Derka)

Čo sa týka financií, celý výlet aj s ubytovaním, cestou a nákupom vyšiel na osobu cca 130 Eur čo je za takýto zážitok super cena. Samozrejme sme dosť ušetrili na tom, že sme potraviny nakúpili ešte na Slovensku, a tak sme mali raňajky a večere na ubytovaní, a pokiaľ by sme išli ešte na lanovku alebo do jaskýň, o niečo by sa náklady navýšili. Ak by ste chceli kontakt na naše fajné ubytovanie, prípadne podrobnejšie informácie, pokojne napíšte.

Výlet do tejto oblasti môžem iba odporučiť, všetkým sa nám veľmi páčilo. Budete mať pekný zážitok. Malebné mestečká pri jazerách, čarovná atmosféra, krásna príroda a všade prítomné monumentálne hory týčiace sa na horizonte, tiahnuce sa až niekam do iného sveta. Obývajúce ten náš omnoho dlhšie ako my, mlčky žijúc svoje nekonečné životy.

Ivan Derka

Len veci robené so skutočnou vášňou sa stávajú výnimočnými. Mojou vášňou je fotografia, v centre ktorej je človek. Milujem zachytávať náhodné a neopakovateľné momenty, ktoré zažívam s ľuďmi. Svoju kreativitu nachádzam v portrétnej, svadobnej a street fotografii.Snažím sa spoznávať svet, prírodu, umenie aj seba samého. Svoje dni trávim aktívne, no na druhej strane sa rád zastavím, zamyslím a zasnívam. Svoje šťastie nachádzam v prírode, na horách ale aj v meste s priateľmi, na koncertoch alebo pri dobrej knihe. Som spoluzakladateľ a člen umeleckého združenia a značky www.sickmindedcult.eu e-mail: ivanderka872@gmail.com Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné